Public law is the part of law that governs relationships between legal persons and a government, between different institutions within a state, between different branches of governments, and relationships between persons that are of direct concern to society. Public law comprises constitutional law, administrative law, tax law and criminal law, as well as all procedural law. (Laws concerning relationships between individuals belong to private law.) The relationships public law governs are asymmetric and unequal. Government bodies (central or local) can make decisions about the rights of persons. However, as a consequence of the rule-of-law doctrine, authorities may only act within the law (secundum et intra legem). The government must obey the law. For example, a citizen unhappy with a decision of an administrative authority can ask a court for judicial review. Rights, too, can be divided into private rights and public rights. A paragon of a public right is the right to welfare benefits - only a natural person can claim such payments, and they are awarded through an administrative decision out of the government budget. The distinction between public law and private law dates back to Roman law, where the Roman jurist Ulpian (c. 170 - 228) first noted it. It was later adopted to understand the legal systems both of countries that adhere to the civil-law tradition, and of those that adhere to common-law tradition. The borderline between public law and private law is not always clear. Law as a whole cannot neatly be divided into law for the State and law for everyone else. As such, the distinction between public and private law is largely functional rather than factual, classifying laws according to which domain the activities, participants, and principle concerns involved best fit into. This has given rise to attempts to establish a theoretical understanding for the basis of public law.
El derecho público es la parte del ordenamiento jurídico que regula las relaciones entre las personas o entidades privadas con los órganos que ostentan el poder público cuando estos últimos actúan en ejercicio de sus legítimas potestades públicas (jurisdiccionales, administrativas, según la naturaleza del órgano que las ejerce) y de acuerdo con el procedimiento legalmente establecido, y de los órganos de la Administración Pública entre sí. Ejemplo: Cuando algún asesino anda suelto por las calles, es un peligro para la sociedad por lo que se toma interés social. La característica del derecho público es que sus mandatos no se encuentran sujetos a la autonomía de la voluntad que pudiesen ejercer las partes (es decir \"no\" pueden ser modificados por las partes en uso legítimo de su autonomía de la voluntad. Son mandatos \"irrenunciables y obligatorios\", en virtud de ser mandados en una relación de subordinación por el Estado (en ejercicio legítimo de su principio de imperio). La justificación es que deben ser acatados por toda la población. También se ha definido al derecho público como la parte del ordenamiento jurídico que regula las relaciones de supra ordenación y de subordinación entre el Estado y los particulares y las relaciones de suprasubordinación, de subordinación y de coordinación de los órganos y divisiones funcionales del Estado entre sí. El derecho público es llevado a cabo a través de las normas que lo conforman
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