Reading is the complex cognitive process of decoding symbols to derive meaning. It is a form of language processing. Success in this process is measured as reading comprehension. Reading is a means for language acquisition, communication, and sharing information and ideas. The symbols are typically visual (written or printed) but may be tactile (Braille). Like all languages, it is a complex interaction between text and reader, shaped by prior knowledge, experiences, attitude, and the language community\"which is culturally and socially situated. Readers use a variety of reading strategies to decode (to translate symbols into sounds or visual representations of speech) and comprehend. Readers may use context clues to identify the meaning of unknown words. Readers integrate the words they have read into their existing framework of knowledge or schema. Other types of reading are not speech based writing systems, such as music notation or pictograms. The common link is the interpretation of symbols to extract the meaning from the visual notations or tactile signals (as in the case of Braille).
La lectura es el proceso de comprensión de algún tipo de información o ideas almacenadas en un soporte y transmitidas mediante algún tipo de código, usualmente un lenguaje, que puede ser visual o táctil (por ejemplo, el sistema braille). Otros tipos de lectura pueden no estar basados en el lenguaje tales como la notación o los pictogramas.También se le puede dar el significado como una de las habilidades humanas para descifrar letras o cualquier otro idioma que esté o no inventado por el ser humano. La lectura es una lectura. Weber ha planteado tres definiciones para la lectura: \n* Saber pronunciar las palabras escritas. \n* Saber identificar las palabras y el significado de cada una de ellas. \n* Saber extraer y comprender el significado de un texto.